Denk jij mee over de nieuwe master?

In september zal de nieuwe master Diergeneeskunde van start gaan. Een belangrijk onderdeel binnen de master zijn de Donderdagmiddagen. Tijdens deze middagen komen verschillende thema's aan bod die samen een essentiële aanvulling vormen op het blokonderwijs binnen de master. Daarnaast zorgen de donderdagmiddagen ervoor dat er een groot community-gevoel zal ontstaan. Met de community als achterban zullen studenten samen werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, wetenschappelijke en academische ontwikkeling, actuele cases, vakoverschrijdende zaken, én natuurlijk informele verbindende activiteiten.

Een groot thema binnen de donderdagmiddagen is PPO. In dit thema ligt de focus op persoonlijke ontwikkeling én het ontwikkelen van de professionele identiteit. Er is ruimte om te werken aan wie jij bent en hoe je je wilt ontwikkelen. Daarnaast wordt er o.a. gekeken naar de rol van dierenartsen in de samenleving door middel van discussies over de verwachtingen van de samenleving aan de dierenarts en de grenzen van de verantwoordelijkheid van dierenartsen. Binnen dit thema leren studenten werken met feedback, worden de competenties verder ontwikkeld, en wordt er veel aandacht besteed aan eigen welzijn – niet alleen als student, maar ook als professional.

Het studententeam voor PPO is al compleet, maar er zijn nog hele leuke andere thema’s om aan mee te werken. Voor de onderstaande thema's zoeken wij nog geïnteresseerde studenten die willen meedenken aan de invulling. Dit is dus een mooie kans om zelf het verschil te maken en invloed te hebben op het onderwijs. De thema's die nog input kunnen gebruiken zijn:

  • Onderzoek: o.a. Meet the Scientist, Open Labs, en evidence-based middagen waarbij de connecties gevonden worden tussen onderwijs en onderzoek. Dit is de kans om kennis te maken met onderzoekers van buiten de UU-klinieken, de maatschappelijke impact van onderzoek te ontdekken, en je academische vaardigheden verder te ontwikkelen.
  • Journal clubs: o.a. training in het benaderen van academische literatuur. Studenten leren hier kritisch te kijken naar informatie en de juiste vragen te formuleren a.d.h.v. voorbeelden uit wetenschappelijke artikelen.
  • Multidisciplinaire cases: aan de hand van verschillende cases werken studenten aan het benaderen en het oplossen van probleemstellingen. De manier om je veterinair klinisch redeneren naar het volgende niveau te tillen. Met behulp van deskundigen uit verschillende velden krijg je brede inzichten om zo de cases op te lossen.
  • Brug naar het werkende leven: focus op o.a. het starten/overnemen van een onderneming, vervolgopleiding, werken in loondienst, het bedrijfsleven leren kennen, sparren over alternatieve geneeskunde, paraveterinairen, wildlife, en het uiteenzetten van dilemma's. De kans om vooruit te kijken en te proeven van de wereld die na de master voor je opengaat.

Ben jij een student die interesse heeft in één van deze thema's en wil je meedenken aan de invulling en uitvoering ervan of wil je eerst nog wat meer informatie? Neem dan contact op met Kristel van Soeren.